Home Ernæringsmæssige overvejelser

Ernæringsmæssige overvejelser

Om at være vegetar – de ernæringsmæssige overvejelser

Jeg har stillet mine søde veninde Caroline en masse spørgsmål omkring hvilke ernæringsmæssige overvejelser der er ved at leve vegetarisk, udover at være sød er Caroline nemlig også i gang med en uddannelse som klinisk diætist.

Hvor meget protein skal man have om dagen?

Den gængse anbefaling lyder på 0,8g pr kg legemsvægt til normalbefolkningen. Men i praksis regner nogle også med 1g fordi det er nemmere.  Jeg vejer f.eks. 65kg og skal derfor have 65g protein om dagen. Det er faktisk sindssygt svært at få mindre end 0,8g. størstedelen af befolkningen får de der 1-1,5g.  

Hvor får jeg ’mit protein’ fra når jeg er vegetar?

Det gør du i høj grad fra mælkeprodukter, som for eksempel skyr, mælk og ost. Derudover får du protein fra æg, nødder og bælgfrugter (bønner, linser og kikærter).  

Kød indeholder alle de essentielle aminosyre, hvordan får jeg dem når jeg er vegetar?

Selv om de vegetabilske fødevarer indeholder alle aminosyrer, indeholder de bare mindre end den ønskede mængde af én (eller flere) af de essentielle aminosyrer. Det vil sige at du stadig indtager alle de essentielle, men blot i mindre mængder som vegetar og derfor skal man være ekstra opmærksom på at spise varieret. På den måde vil fødevarerne samlet bidrage til at kroppen får nok essentielle aminosyrer.